10 cviků pro zdraví vašich nohou

Irena Kubicová
Napsal/a Irena Kubicová

Chodidla, která cítí zem, vodu, skálu, písek, kůru, mech, pole, břehy, kameny, nebo chcete-li ještě bohatěji – chladnou vodu či vyhřátý kámen, heboučký mech, lechtající písek, pichlavé kamínky… taková chodidla dostávají smyslové informace, které svět nabízí „neobutým“. Právě díky těmto informacím získávají pružnost a sílu nejen chodidla, na kterých jsou tisíce nervových zakončení, díky nimž se tvoří pohybové vzorce.

 

 

Nohy ve vězení

Uzavřeme-li chodidlo do bot s pevnou a tuhou podrážkou, podpoříme-li klenbu a „ochráníme“ chodidlo, jak potom získá mozek informace, po čem se pohybujeme? Jakou šanci má naše chůze přizpůsobit se terénu? Úzká bota omezuje hybnost prstů a tvoří „mrtvé zóny“ mezi prsty. Podpatek znemožní plný pohybový rozsah mnoha kloubů. Náš pohyb ztrácí přirozenost, nesprávně našlapujeme, máme nepřirozené tempo, mnoho kostí v chodidle nemá šanci se pohybovat, tuhneme. Za nějaký čas se ozvou kolena a kyčle, pak vše začne vyvažovat naše páteř, začne od beder a skončí bolestmi krční páteře.

 

Nechme chodidla prohlédnout

Zdravá a efektivní funkčnost chodidel je nezbytná pro efektivní pohyb, pro pohyb přirozený, praktický a schopný se přizpůsobovat. Takový pohyb nevznikne v tělocvičně, nejde nacvičit izolovaně. Cesta od nohy mdlé, nepřizpůsobivé a neživé k noze a chůzi zdravé je postupným objevováním bosé chůze. Můžeme využívat minimalistické boty, které mají tenkou a pružnou podrážku, aby tkáň chodidla cítila zemi pod sebou a reagovala stažením, povolením, inervací a kloubním spojením. Zároveň nemají žádný podpatek. Díky tomu fungují všechny klouby v těle z neutrální pozice a je jim tedy umožněn plný rozsah pohybu. Svršek minimalistických bot spojuje zcela chodidlo s botou (ne žabky!), aby bota sama dobře držela na noze bez zatínání prstů nebo holení. A nakonec prostorná špička bot na délku i šířku.

 

  • Buďte trpěliví a plně vědomí, užívejte si chůzi.
  • Choďte vzpřímeně. Temeno hlavy je vytažené kolmo k nebi, hrudník je otevřený, ramena uvolněná, páteř není kulatá, ale ve svém přirozeném zakřivení. Brada je zasunutá. Zem před sebou nesledujeme se skloněnou hlavou, ale jen pohybem očí.
  • Dělejte kratší kroky, kontrolujte položení paty na zem. Došlap bude měkčí a část váhy se přenese díky klenbě na přední část chodidla.
  • Zpomalte.
  • Nohy mějte v kolenou mírně pokrčené pro lepší pružnost a plynulost pohybu.
  • Prociťujte sílu spolu s uvolněností. Tělo je pevné a zároveň uvolněné.
  • Rozhýbejte prsty na nohách. Znovu se naučte využívat prsty – k odrazu zejména palec, který má sílu k tomu, dodat tělu extra energii do dalšího kroku; při zapojených prstech je navíc snazší vědomě udržet váhu těla na zadní noze a přední tak poskytnout více času pro letmé přistání paty; kdykoli si vzpomenete, vědomě se prsty opřete do země, ať už při kroku nebo při stoji; je potřeba znovu nastavit spojení mezi mozkem a svaly prstů, abyste je opět dovedli plně ovládat.

 

Jak pracovat s chodidlem, aby znovu ožilo?

  1. Uvolňujeme prsty na nohách

Děláme prostor v meziprstí, vracíme našim prstům pohyblivost. Roztahujeme prsty od sebe pomocí prstů na rukou, kreativněji pomocí pastelek, které mezi prsty nasázíme. Pracujeme pak na uvolnění, roztahování. Cvičení to je zpočátku mírně bolestivé, ale účinné. Rozevření (abdukce) mobilizuje kosti, svaly a pojivové tkáně chodidel, začne sílit vnitřní svalstvo, zlepší se krevní oběh a zdraví nervů. Později již pomoc rukou či pastelek nebudete potřebovat, roztahování začnou dělat svaly uvnitř chodidla. Jako pomocník existují i korekční ponožky.

 

 

  1. Masáž míčkem vestoje

Masírujeme chodidlo míčky různých velikostí, tvrdostí i povrchů. Existuje řada rehabilitačních míčků, které jsou k zakoupení ve zdravotnických potřebách. Můžeme ale klidně začít i tenisovým míčkem, přenášíme na něj váhu zepředu dozadu a ze strany na stranu.

 

 

Fotografie: Andrea Semerádová

 

Celý článek vyšel v Pravém domácím časopisu č. 2018/04

 

Přečíst/koupit v digitální podobě

V papírové podobě k zakoupení u České pošty:

Tel: 800 300 302 nebo e-mail: postabo.prstc@cpost.cz​

 

 

 

O autorovi

Irena Kubicová

Irena Kubicová

Zanechat komentář