Jak jednoduše na matematiku – koukněte na video s autorem MateMagiky

Kalman Horvát
Napsal/a Kalman Horvát

 

Jak se s MateMagikou seznamovala naše šéfredaktorka Petra Kruntorádová…

 

Co se musí stát, aby se „slabším“ žákům zjevně zlepšily známky z matematiky?

Na stránkách www.matemagika.cz uvidíte videoukázku, ve které učím odvážné učitele na prstech vynásobit 19 × 19. Pomocí suché logiky odmítli tento příklad počítat. Pomocí matematiky prstů to s mou lehkou podporou skvěle zvládli.

 

 

 

Lidé, kteří aktivně zlepšují svět, za sebou mají nezřídka nějaké trauma nebo životní otřes. Ten se proměnil v niternou touhu zlepšit životy ostatních lidí. Někdy se tomu říká, že nalezli svou dharmu či životní poslání. Prožitého traumatu se nelze zbavit. Můžeme se z něj nicméně léčit i tím, že z něj uděláme lék pro druhé. . Obdivuji každého, kdo prožívá nebo prožil něco, co otřáslo jeho životem, a nezůstal dlouhodobě v roli bezmocné oběti. K takové transformaci nezřídka dochází, když něco důležitého z našeho života odejde, nebo když do něj něco důležitého vstoupí.

 

 

Všem navzdory

Jako dítě jsem se velmi špatně učil. Většinou jsem měl trojky a čtyřky. Učitelé mě zařadili do kolonky „nestudijní typ“. Tvrdili mi, že se nedostanu ani na konzervatoř, přestože hudba byla snad jediný předmět, ve kterém jsem skutečně vynikal. V 18 letech (na konzervatoři) jsem se rozhodl, že své známky změním, že nechci mít tu potupnou nálepku „TALENTOVANÝ, ale HLOUPÝ“. Naučil jsem se od mistryně světa v paměťových dovednostech techniky, díky kterým jsem vystudoval vysokou školu u nás i v zahraničí.

 

Odlišnost není vada

I když jsem své vnitřní téma špatného studenta skvěle vyřešil, stejně v mém nitru zůstaly vzpomínky poníženého dítěte. Stará křivda a můj hněv se přetavily v odhodlání: „Vím, že existují děti, které prožívají ve škole to, co jsem prožíval i já. Přeju si, aby své trauma a studium ve škole zvládly mnohem lépe, než jsem jej zvládal já. Chci, aby rodiče byli hrdí na své dítě právě proto, že má odlišné myšlení.“

 

Matematická magie

Zaměřil jsem se na matematiku, se kterou jsem jako dítě válčil. Dal jsem dohromady systém, který kombinuje matematické postupy z Japonska, Číny a Indie. Celý program se mi podařilo akreditovat na Ministerstvu školství.
Nedávno mi volala jedna paní učitelka: „Co jste to, pane Horváte, udělal se čtyřkařkou Terezou? Trojciferná čísla násobí rychleji než já, a ještě k tomu dělá celý výpočet z hlavy.“
Naštěstí je mnoho učitelů, kteří chtějí svým „slabším“ žákům pomoci. V roce 2017 se s mou MateMagikou seznámilo 156 učitelů.

 

 

Co je MateMagika?

Dítě, které nezvládá klasickou matematiku, není hloupé. Je velmi inteligentní. Jak to, že má trojky a čtyřky? Je to nejspíš proto, že ho učí samí jedničkáři a dvojkaři. Ano, mluvím o učitelích. Ti milují čistou logiku a předem stanovené unifikované postupy.
Na kurzech MateMagiky ukazuji rodičům a učitelům metody, které naopak skvěle fungují dětem, které standardně učenými postupy dosahují spíš podprůměrných výsledků. „Nás nezajímá suchá logika a zásadně nesouhlasíme s tím, že ke správnému výsledku vede jen jeden jediný správný postup. Dosahujeme dobrých či mimořádných výsledků, když můžeme do výpočtů zapojit vlastní tělo, představivost a emoce.“ Rodiče i učitelé musí opustit myšlení jedničkáře, a naopak by se měli mentálně proměnit ve čtyřkaře. Učitelé, kteří mají odvahu vyzkoušet jiný způsob myšlení, jsou velkou nadějí pro děti s odlišným vnímáním a talenty.

 

koukněte na: www.kalman.cz

 

Tento článek vyšel v Pravém domácím časopisu č. 2018/04

 

Přečíst/koupit v digitální podobě

V papírové podobě k zakoupení u České pošty:

Tel: 800 300 302 nebo e-mail: postabo.prstc@cpost.cz​

 

O autorovi

Kalman Horvát

Kalman Horvát

Zanechat komentář