Slepice a jezírko do každé školky! Děti budou nadšené!

Napsal/a Pravý Domácí
Koncem roku 2015 mě kontaktovala Tereza Velehradská z Centra ekologické a globální výchovy Cassiopeia v Českých Budějovicích s nabídkou na spolupráci v mezinárodním projektu „Děti v permakultuře“. Nikdy předtím jsem ani o ní, ani o projektu neslyšela. V té době jsme s rodinou a dvěma dětmi již skoro 10 let žili na polosamotě v podhůří Orlických hor, kde jsme koupili starou roubenou chalupu a téměř hektarový pozemek, a já měla za sebou zkušenosti s tvořením přírodních výukových zahrad v několika okolních mateřských školkách, kde jsme vše tvořili společně s dětmi a rodiči z místních zdrojů nebo z odpadu téměř bez jakýchkoliv finančních prostředků. Bylo to takové experimentování, které začalo, když moje děti začaly chodit do místní školky, a vzešlo z potřeby navázat vztah s místními a oživit školkovou zahradu, kde byl jen pás tújí podél plotu a nakrátko sekaný trávník – chyběly mi tam barvy, vůně, motýli a ptáci, stromy a keře, kde by se dalo schovávat, šplhat, stavět, něco dobrého si sezobnout nebo jen tak ležet a pozorovat – všechno to, co moje děti tak milovaly doma.

 

 

Nečekané příležitosti

Neměla jsem v té době ani ponětí, že by se z toho mohlo stát moje zaměstnání na plný úvazek, ale začaly přicházet další nabídky. Nejprve ze škol a školek z okolí, poté z Centra pro další vzdělávání pedagogů, abych připravila kurz a školila učitele, a nakonec nabídka na mezinárodní spolupráci. Samozřejmě jsem souhlasila, ačkoli když se teď dívám zpět, vůbec jsem v té době netušila, do čeho vlastně jdu. Z mojí polosamoty mě to vytáhlo do světa, kde jsem poznala nesmírně inspirativní projekty, prošla si školeními a kurzy a mohla spolupracovat s úžasnými lidmi z různých koutů Evropy. Napsali jsme knihu a vše vyvrcholilo na začátku května letošního roku, kdy jsme v Praze uspořádali dvoudenní mezinárodní konferenci, které se zúčastnilo více než 150 lidí.

 

Ven nejen z lavic

Mezinárodní projekt „Děti v permakultuře“ vznikl v reakci na výsledky výzkumů, podle nichž prudká změna životního stylu a přesouvání populace do měst brání dětem trávit čas svobodnou, nestrukturovanou hrou ve volné přírodě, což bylo ještě před dvěma generacemi naprostou samozřejmostí. Petr Daniš ve své knize Děti venku v přírodě: ohrožený druh? (2016) upozorňuje, že zhruba 40 % českých dětí tráví venku méně než hodinu denně. Překvapivě není rozdíl mezi dětmi z venkova a z měst. Stejný trend panuje ve školách, kde jsou děti většinu času uvězněny ve školních lavicích mezi čtyřmi stěnami a výuka se přesunula především do oblasti získávání teoretických vědomostí, které jsou často odtržené od reálného života, a děti nevědí, jak tyto znalosti v praxi uplatnit. Celý proces výuky je navíc vedený pedagogem a děti mají na rozhodování o tom, co a jak se budou učit, jen velmi malý vliv.

 

 

 

__________________________________________________________________________________

Pozvánka:

28.–30. září 2018 proběhne v Čechách na permafarmě Jagava historicky první seznámení s metodou Dragon Dreaming, což je ve zkratce „metoda řízení projektů srdcem“ využívaná především v managementu. Lze ji však uplatnit při jakémkoli plánování, včetně např. plánování školního roku společně s učiteli a dětmi nebo třeba v rodině při plánování „Prázdnin snů“, což jsme si sami v loňském roce doma úspěšně vyzkoušeli.

 

Text: Adéla Hrubá

O autorce:Adéla Hrubá již více než 10 let žije se svojí rodinou na polosamotě v podhůří Orlických hor, kde hospodaří na zhruba hektarovém pozemku. Její zahrada je v síti Ukázkových permakulturních projektů pod názvem Zahrada na kopci. Pěstuje a semenaří pro o.p.s. Gengel staré a netradiční druhy rostlin (víc než 70 odrůd), spustila projekt pro školy Staré odrůdy do škol a iniciovala založení komunitní zahrady na pěší zóně v Žamberku (Zahrada bez plotu). V současné době je členkou týmu mezinárodního projektu Children in permaculture, jehož cílem je integrovat permakulturu a zásady udržitelného způsobu života do školního prostředí a vytvořit k tomu potřebné materiály. Absolvovala praktický kurz permakultury u Seppa Holzera, Úplný kurz permakulturního designu u Tomase Remiarze, Učitelský kurz permakultury u George Sobola a několik kurzů specializovaných na sociální permakulturu (např. Dragon Dreaming, sociokracie). Vede kurzy, pořádá happeningy a osvětové přednášky pro širokou veřejnost a věnuje se poradenské a konzultační činnosti.

 

 

Koukněte na:

http://childreninpermaculture.com/resources/videos/

https://www.permakulturacs.cz/project/38/zahrada-na-kopci

http://gengel.cz/content/57-prehled-projektu-stare-odrudy-ve-skolach

 

Celý článek vyšel v Pravém domácím časopisu č. 2018/08

 

Přečíst/koupit v digitální podobě

V papírové podobě k zakoupení u České pošty:

Tel: 800 300 302 nebo e-mail: postabo.prstc@cpost.cz​

 

O autorovi

Pravý Domácí

Zanechat komentář