Upcycle jako hlavní výrobní náplň. Reklamní předměty s příběhem.

Anna Veselovská
S tématem upcyklace jste se možná setkali na sociálních sítích, v nějakém videu nebo návodu, který je inspirací pro znovuvyužití věcí, které by se lehce mohly stát odpadem. Ostravská firma RESPIRO principy upcyklace překlopila do hlavní náplně výrobní a obchodní činnosti a z nepotřebných věcí vyrábí umělecká díla nebo originální reklamní předměty pro marketingové kampaně firem v Čechách i v zahraničí.

 

 

Z desky desky

Při prohlídce firmy RESPIRO je možné na každém rohu narazit na výrobky, které vznikly ze starých automobilových pásů, cykloduší, gramofonových desek nebo prázdných lahví. Zatímco spousta použitých materiálů se do firmy dostává z cykloservisů, tiskáren, autovrakovišť nebo vinařství, gramodesky RESPIRO nakupuje například na bleších trzích. Pečlivě vybírá ty, u kterých je šance, že si je někdo pustí, mizivá. Z nich se za pomoci frézy a ručního dobrušování rodí třeba diáře.

Ve sklepních prostorech dostávají druhou šanci lahve. Různě se zde brousí, taví a vyrábí se z nich množství nových originálních výrobků. Výroba v peci není čistým upcyclingem, protože se na ni spotřebovává vyšší množství energie. Přesto právě u ní ředitel firmy Jakub Matík při prohlídce firmy zastavuje a vzpomíná na počátky, na dny, kdy nastavovali tavicí proces tak, aby lahve nepukaly a vypadaly tak, jak mají. Tavicí teploty a celý proces Jakub považuje za tajnou recepturu. Je pyšný třeba na servírovací prkýnka se zatavenými šponami, která tu vyráběli na konkrétní zadání firmy působící ve strojírenském sektoru.

 

 

 

Celý článek vyšel v Pravém domácím časopisu č. 2018/07

 

Přečíst/koupit v digitální podobě

V papírové podobě k zakoupení u České pošty:

Tel: 800 300 302 nebo e-mail: postabo.prstc@cpost.cz​

 

 

O autorovi

Anna Veselovská

Anna Veselovská

Zanechat komentář