Upcycle jako hlavní výrobní náplň. Reklamní předměty s příběhem.

Anna Veselovská
S tématem upcyklace jste se možná setkali na sociálních sítích, v nějakém videu nebo návodu, který je inspirací pro znovuvyužití věcí, které by se lehce mohly stát odpadem. Ostravská firma RESPIRO principy upcyklace překlopila do hlavní náplně výrobní a obchodní činnosti a z nepotřebných věcí vyrábí umělecká díla nebo originální reklamní předměty pro marketingové kampaně firem v Čechách i v zahraničí.

 

 

Z desky desky

Při prohlídce firmy RESPIRO je možné na každém rohu narazit na výrobky, které vznikly ze starých automobilových pásů, cykloduší, gramofonových desek nebo prázdných lahví. Zatímco spousta použitých materiálů se do firmy dostává z cykloservisů, tiskáren, autovrakovišť nebo vinařství, gramodesky RESPIRO nakupuje například na bleších trzích. Pečlivě vybírá ty, u kterých je šance, že si je někdo pustí, mizivá. Z nich se za pomoci frézy a ručního dobrušování rodí třeba diáře.

Ve sklepních prostorech dostávají druhou šanci lahve. Různě se zde brousí, taví a vyrábí se z nich množství nových originálních výrobků. Výroba v peci není čistým upcyclingem, protože se na ni spotřebovává vyšší množství energie. Přesto právě u ní ředitel firmy Jakub Matík při prohlídce firmy zastavuje a vzpomíná na počátky, na dny, kdy nastavovali tavicí proces tak, aby lahve nepukaly a vypadaly tak, jak mají. Tavicí teploty a celý proces Jakub považuje za tajnou recepturu. Je pyšný třeba na servírovací prkýnka se zatavenými šponami, která tu vyráběli na konkrétní zadání firmy působící ve strojírenském sektoru.

 

 

Je libo další klíčenku?

Lidé se INCIEN často ptají, jaké reklamní předměty nejlépe zapadají do principů cirkulární ekonomiky. Pravda je taková, že prakticky žádné. Firmy veškerého možného smýšlení ale tento marketingový nástroj zkrátka používají. Proto je dobré, že existuje cesta, jak je nevyrábět z nových surovin a nezvyšovat tím objem potenciálního odpadu.

Každý z nás si jistě někdy donesl propisku od reklamního stánku, balónek nebo plastové jojo s logem, které dítě vyhrálo ve školce v soutěži. Počáteční dětskou radost velmi záhy střídá rodičovská frustrace z hromadících se nepotřebných věcí.

Mezi reklamními předměty od RESPIRA plastové propisky a klíčenky nenajdete. Nabízené kampaně a předměty mají myšlenku, jsou vtipné a překvapivé a vždy vystihují firmu, pro kterou jsou vytvořeny. Výsledek přináší výhody všem. Předně se eliminuje vznik odpadu a šíří se myšlenky cirkulární ekonomiky a udržitelného způsobu podnikání. Výroba probíhá tady v Čechách, ručně. Zcela prozaicky díky kvalitám firmy navíc ale nedochází k situacím, kdy si obchodní partneři navzájem vyměňují stejné předměty, které se liší pouze potištěním rozdílnými logy.

 

RESPIRO ve školních lavicích

Na témata produkce odpadu a nakládání s ním a na strategii firem je možné upozorňovat celkem hravě a už od útlého věku. Jakub se se svým týmem snaží dostávat téma upcyklace i na základní školy. V projektu, který sponzorovalo město Opava, vybídla firma žáky Základní školy Otická, aby sbírali vyřazenou elektroniku. Ze sebraného odpadu pak vznikla série nábytku pro venkovní altán školy, kde se může koneckonců inspirovat i širší veřejnost. K výrobě posloužily staré gramodesky, nefunkční počítačové komponenty a desky plošných spojů. Do sběru se zapojili i učitelé, rodiče a firmy, ve kterých rodiče pracují. Žáci tří tříd, které nasbíraly největší množství odpadu, se byli v RESPIRU podívat a upcycle si sami vyzkoušeli – podíleli se na výrobě přívěsků z gramodesek.

Když se energie RESPIRA navíc spojí s INCIEN, mohou se upcycled myšlenky dostat mezi řadu lidí. V ostravském Avion Shopping Parku tyhle dvě Slušné firmy uspořádaly sérii přednášek a workshopů o nakládání s odpadem a upcyklaci. S přednáškami souvisela výstava uměleckých objektů z odpadu a probíhal tu i workshop pro návštěvníky obchodního centra. Co se týče výstavy, šlo o kousky, které návštěvníci nemohli jen tak přehlédnout – plastiky mořského koníka, draka nebo štíra vážily přes sto kilogramů. 12 metrů dlouhý drak byl vyroben z odpadových kovových materiálů – bubnů z praček, ozubených kol, ložisek a děrovacích plechů. A tak je povědomí lidí o upcyclingu zase trochu rozšířeno.

Paleta přístupů

V produkci odpadu a nakládání s ním jsme každý na jiném stupínku. Spousta lidí si za poslední jednu dvě dekády zvykla odpad třídit, protože se začalo hovořit o jeho recyklaci. Upcycling je v našem prostředí stále ještě celkem novinka, ale pro tu hravost a kreativitu, která bývá jeho součástí, začíná být v oblibě. Po boku upcyclingu a recyklace dnes stojí i tendence vzniku jakéhokoli nadbytečného odpadu předcházet. Takzvaná zero waste filozofie nabývá na síle.

I kdybychom se jí ale s okamžitou platností začali řídit všichni, na světě je tolik odpadků a věcí, ze kterých se dřív nebo později odpadky stanou, že se Jakub o budoucnost svojí firmy rozhodně nemusí bát. Upcyklace i recyklace nám budou dozajista ještě dlouho dobře sloužit.

 

Víte, že: Nevládní nezisková organizace jménem Institut cirkulární ekonomiky, zkráceně INCIEN, se upcyklací také zabývá, ovšem ne formou výroby. Tam se věnují hlavně vzdělávání a tvorbě průkopnických i osvědčených projektů pro přechod z lineární na cirkulární ekonomiku. Na stránkách INCIEN je tenhle princip vystižen nadpisem jedné z kapitol – Neomezený růst na planetě s omezenými zdroji.

Koukněte na: b2b.respiro.cz a incien.org

 

Celý článek vyšel v Pravém domácím časopisu č. 2018/07

 

Přečíst/koupit v digitální podobě

V papírové podobě k zakoupení u České pošty:

Tel: 800 300 302 nebo e-mail: postabo.prstc@cpost.cz​

 

 

O autorovi

Anna Veselovská

Anna Veselovská

Zanechat komentář